sfaturi pentru inzapeziti

Marţi, 7 Februarie 2012 | 7 Comentarii

Cred ca va aduceti aminte de reportajele televizate, de telefonul inzapezitului si sezatorile din studiourile TV in care moderatoarele isterice dadeau sfaturi soferilor. In acele momente cu adevarat tragice pentru unii, Dan Diaconescu suna in direct la 112. Printre sfaturile primite de soferii inzapeziti (pe care cei in cauza nu aveau cum sa le auda, dar asta e doar un amanunt neinteresant) se aflau unele care mi-au sunat rau la acel moment, dar nu le-am dat mare importanta. Un sfat spunea “Porniti motorul masinii 10 minute intr-o ora, pentru a va incalzi si a face economie de combustibil”.

porniti motorul 10 minute

Sursa: stirileprotv.ro

Se vede ca sfatul a fost de cei de la MAI. Nici un participant la acele sezatori TV nu si-a pus intrebarea fireasca “Cum se poate incalzi o masina care sta in viscol la -12 grade daca motorul merge doar 10 minute intr-o ora ?”. Daca aveti masina puteti testa chiar astazi. Nu se poate incalzi ! In 10 minute nu se ridica temperatura motorului peste 50 de grade. Nu mai vorbim de caldura in masina. Iar in celelalte 50 de minute in care sta se va raci la temperatura exterioara.

Pentru a da un sfat corect, cel care il emite trebuie sa aiba cateva cunostinte minime despre masini, motoare, etc. Un motor de 1600 cm3 pe benzina consuma in medie 0,6 – 0,7 litri pe ora (atunci cand este la temperatura de lucru, adica la 90 de grade). Asta inseamna ca daca stati cu motorul pornit permanent, aveti nevoie de 17 litri de benzina in 24 de ore. La motoarele pe motorina e cam la fel. Deci pentru a sta cu motorul pornit 48 de ore (2 zile), ai nevoie de 34 de litri. Daca nu te salveaza in 2 zile … deja inseamna ca ai avut un ghinion extraordinar.

Deci cateva sfaturi corecte in astfel de situatii sunt:

1. Cand plecati la drum pe vreme extrem de rece, asigurati-va ca rezervorul masinii este plin. Periodic opriti la statiile de benzina si refaceti plinul.
2. Daca ramaneti inzapeziti, stati in permanenta cu motorul pornit, asigurandu-va ca teava de esapament este degajata si admisia de aer a instalatiei de climatizare permite preluarea de aer din exterior.

7 comentarii la “sfaturi pentru inzapeziti

  1. Mihai Olimpiu a comentat:

    Om rau, un motor modern se incalzeste repejor, indeajuns de repede incat sa nu scada temperatura din interior sub un prag de 10 grade chiar si in 10 minute… nu asta este eroarea fundamentala… ci faptul ca o pornire repetata la 1 ora urmata de un repaus de 50 minute omoara bateria, masinile pe benzina sunt foarte avantajate, acestea pornind relativ repede si la temperaturi extreme! Ce te faci cu cele Diesel??! stim probabil ca acestea necesita EXTREM de mult curent la pornire (bujie incandescenta), pe langa faptul ca motorina se gelatifica la -15 (fara aditivi). Lumina aprinsa la plafoniera consuma … nu mult dar constant se aduna, daca un bolovan mai lasa si pozitiile (doamne fereste faza scurta), eu nu mi-as face griji de combustibil!

    Iti place comentariul? Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  2. omrau.ro Post author a comentat:

    @mihai olimpiu – Te invit să faci o probă. Dacă nu ai maşină pe benzină ţi-o dau pe-a mea. Te duci chiar acum în câmp (sunt minus 24, dar nu bate vântul), porneşti 10 minute la o oră şi mă suni după 24 de ore. E simplu, fără efort, plătesc eu benzina. Facem poze şi scriem un articol ! Da, motoarele pe motorină au bujii incandescente care cosumă sute de amperi la pornire, aşa încât după câteva manevre de pornire de 10 minute la o oră ai rămas pieton.

    Iti place comentariul? Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  3. Mihai Olimpiu a comentat:

    Am masina, dupa cum am spus, motor de fabricatie recenta, o mica bijuterie, 1400cmc si din Obcini pana in Centru, drum de 6-8 minute, motorul e la 90 sau ma rog , undeva pe aproape. Caldura baga intr-adevar cand ajung in parcare…, insa 10 grade sunt in masina dupa primele 5 minute!
    Este un ghid de supravietuire… nu te gandi la confort! asta e o eroare crasa! Doar sa supravietuiesti! Vezi Bear Grylls pe discovery care-si bea urina filtrata!

    Pun pariu ca dupa 24 de ore daca nu moare bateria, inca esti in picioare, fara degeraturi la picioare, fara alte probleme! este recomandat sa ai o patura in masina in conditii de iarna… sau nu? de ce toata lumea uita aspectul asta, cel al supravietuirii?!

    Iti place comentariul? Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  4. omrau.ro Post author a comentat:

    @mihai olimpiu – Am inteles, voiai sa ne semnalezi ca ai o bijuterie de masina. Ideea din articol nu era sa “ramai pe picioare” sau sa ajungi sa-ti bei urina filtrata. Tehnic se poate si cum spune MAI (dar doar la o masina pe benzina), dar e mult mai interesant sa stai la 20 de grade si sa topesti zapada din belsug ca sa bei apa proaspata. Si eventual sa vorbesti la telefon cu Danut ca sa te salveze in direct …

    Iti place comentariul? Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  5. Mihai Olimpiu a comentat:

    omrau de ce esti rau? E o bijuterie pentru mine, ca am muncit-o si nu e alta in lume ca ea… nu e nici macar o marca cu pretentii, dar nu mai cumpar de mult dupa titlul de pe cutie!
    Back on topic: Daca ai benzina in rezervor cred ca nu dai doi bani pe economia de combustibil… Daca nu ai, si probabil pentru ei sunt aceste directive, este imperativ sa conservi combustibilul. Nu 10 minute, 15 , 20 cat e nevoie sa te incalzesti.
    Acum am stat ieri si am disecat acele 10 minute… cate masini inzapezite ai vazut la TV unde proprietarii lor si-au dat macar cat de cat un interes de a curata masina si in jurul ei, pentru a permite noxelor sa scape? prea putine (poate fi si vina jurnalistilor aici). Ne-am legat amandoi de acele 10 minute, dar am uitat poate partea cea mai importanta: Curatarea masinii pentru a fi vizibila si a permite ventilarea (orice motoe produce noxe), accesul in interior si spre exterior!

    Iti place comentariul? Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  6. Mihai Olimpiu a comentat:

    Si mai este un aspect, care l-am omis chiar si in testul pe care vi l-am comunicat si care, cel putin pentru mine mi-a demonstrat ca se poate chiar daca masina era lasata in ger de 1 zi.
    Masina nu ar trebui sa fie rece. Acel inzapezit, nu a fost teleportat acolo cu motorul la – 20 de grade! Acel motor a functionat, si-a atins temperatura optima de functionare. Avem amandoi o farama de inteligenta… sa nu ne batem joc de ea!

    Iti place comentariul? Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  7. omrau.ro Post author a comentat:

    @mihai olimpiu – Ma bucur nespus ca ai muncit banii de masina, nu ca altii care i-au furat. Cat despre procesul de inzapezire, te rog sa incerci sa faci un film: cum ajungi tu intr-o coada de masini, cum stai pe loc cateva ore fara sa se intample nimic, cum incepe viscolul, cum nu mai vezi nimic prin parbriz; ulterior incerci sa deschizi usa la masina si vezi ca nu poti din cauza ca zapada a crescut in ultimele 15 minute cu jumatate de metru. Din pacate am patit asa o chestiune cu mult timp in urma, dar atunci am avut noroc ca eram intr-o masina mare (cu o 6×6 la care nu sesizai cand treci peste un sant lat de 1 metru).

    Iti place comentariul? Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Ai o altă opinie? O poți scrie aici!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.