ordin de ministru aberant

Duminică, 19 Februarie 2012 | 0 Comentarii

În plin proces electoral sau – la unele universităţi, chiar după încheierea acestuia, Ministrul Educaţiei Cătălin Baba emite un ordin halucinant.

[scribd id=82116762 key=key-2eiuhrau9sjn4ggv0sai mode=list]

Pe lângă faptul că aşa-zisul “ordinul” nu are caracteristicile de legalitate cerute pentru un asemenea act normativ – lipsind în primul rând publicarea sa în Monitorul Oficial Partea I-a, prevederile sale sunt de-a dreptul aberante.

La articolul 1 ni se comunică faptul că pe listele electorale nu se vor putea fi înschise persoane care la data desfăşurării alegerilor au împlinit vârsta de pensionare. Conform Art. 209 alineatul b din Legea nr. 1/2011, ” … rectorul se alege … prin votul universal, direct şi secret al tuturor cadrelor didactice şi de cercetare titulare din cadrul universităţii şi al reprezentanţilor studenţilor din senatul universitar şi din consiliile facultăţilor”. Conform aceleiaşi legi, regulamentul de alegeri şi calendarul alegerilor trebuie aprobate de MECTS, deci alegerile nu pot începe în lipsa acestui aviz.

La articolul 2 ni se comunică faptul că fiecare candidat “trebuie numit un membru agreat de fiecare candidat care nu se află în stare de incompatibilitate sau în conflict de interese cu persoana care candidează”. Nu ştiu exact ce înseamnă asta la nivel practic, dar comisia electorală trebuia şi a fost aprobată de Senatul fiecărei universităţi. Dacă ar fi fost probleme legate de componenţa comisiei, lucrurile trebuiau corectate înainte de începerea procesului electoral. Metodologia de alegeri prevedea posibilitatea ca fiecare candidat să-şi numească observatori care să asiste la procesul electoral (cu atribuţii similare observatorilor din partea partidelor politice la alegeri). Orice cadru didactic putea să solicite acreditarea ca observator la alegeri, în nume individual. Adică perfect transparent. Ce a vrut să ne comunice ministerul rămâne în ceaţă …

La articolul 3 ni se spune că Ministerul “poate” delega observatori la alegeri. Aşa şi ? A delegat ? Lipsa acestui delegat nu înseamnă nicidecum că alegerile nu sunt valabile. Ministerul “poate” delega, dar nu a delegat …

Articolul 4 ne anunţă că la deschiderea urnelor şi numărarea voturilor vor participa delegaţii ministerului. Bun, ei vor participa, cu condiţia să fi fost delegaţi. Cum ei nu au fost delegaţi, ei nu vor participa …

Articolul 5 e un soi de ameninţare, de tipul “să nu spuneţi că nu v-am spus”. Ce urmează să se întâmple în fapt: dacă se constată că cele scrise în acest “ordin” nu au fost respectate, ministerul va numi o persoană care să gestioneze banii universităţii până la alegerea unui rector. Şi asta se va întâmpla, probabil, la anumite universităţi.

E normal să emiţi nişte reguli în timpul jocului ? Fără să mai punem la socoteală faptul că nici un act normativ nu poate acţiona retroactiv. Să ne reamintim că Legea Educaţiei Naţionale, lege organică, a fost o lege adoptată prin asumarea răspunderii.

Simt undeva răsuflarea lui Funeriu în textele articolelor din acest ordin.

Ai o altă opinie? O poți scrie aici!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.