elevul in mediul virtual

Miercuri, 21 August 2013 | 3 Comentarii

Aud în ultima perioadă diverse păreri ale unor oficiali din Ministerul Educaţiei dar şi din partea unor profesori din mediul universitar despre manualele în format electronic şi despre învăţatul de la distanţă, fără contactul nemijlocit dintre profesor şi elev. Se investesc fonduri uriaşe pentru realizarea de manuale digitale, dar şi în infrastructură de acces la Internet din şcoli. Explicaţiile care justifică acest demers includ nişte argumente care, aparent cel puţin, par logice:

1. Un manual electronic este mai ieftin şi mai uşor de modificat ulterior, deci scad costurile cu tipărirea şi cu distribuirea. Punerea la dispoziţia copiilor a tabletelor de pe care vor accesa manualele în format electronic va contribui la o învăţare interactivă.

2. Accesul la informaţie nu mai este un atribut al unui grup restrâns de oameni, toată lumea poată să regăsească absolut orice informaţie interesează. În acest context prezenţa la şcoală şi în faţa unui profesor nu mai este utilă, contactul dintre profesor şi elev putându-se realiza on-line, prin video-conferinţă, chat audio-video, forum-uri de discuţii, E-mail.

Ce se uită cred că este esenţial, şi anume că omul este construit să înveţe într-un anumit mod. Şi este construit aşa de mult timp, nu de 20 de ani de când avem acces la Internet. Învăţarea se realizează mult mai bine cu creionul în mînă, conspectând, refăcând demonstraţiile matematice şi calculele la fizică şi la chimie, citind cu voce tare şi scriind ceea ce ai citit pe o foaie de hârtie la limbi străine, biologie, geografie, istorie, etc.

Contactul nemijlocit cu profesorul nu are doar rolul de a asigura transmiterea de cunoştinţe. Elevul are ocazia să audă/vadă limbajul profesorului, să vadă reacţiile acestuia când explică şi atunci când primeşte întrebări, poate observa limbajul trupului. Discuţia interactivă la care participă elevii/studenţii contribuie mai mult la asimilarea cunoştinţelor decât simpla lectură pe o tabletă a unui document PDF.

carti_biblioteca

Discutam cu ceva vreme în urmă cu nişte interlocutori tineri care deţineau arhive uriaşe cu cărţi în format electronic. La întrebarea mea “Câte cărţi din cele pe care deţii ai citit?” răspunsul a fost descurajant: “Câteva, pentru că nu am avut timp!”. Simpla deţinere a unei biblioteci nu te face mai deştept, fie că biblioteca este în format tipărit sau electronic. Chiar şi dacă citeşti, trebuie să mai şi inţelegi ceea ce citeşti!

Da, accesul la informaţie în mediul virtual este liber – cel puţin teoretic. Problema este că asta nu te face mai deştept. Îţi dă doar senzaţia că eşti mai deştept!

P.S. Despre cine are interesul ca acest curent al învăţării de la distanţă şi de pe suporturi electronice să pătrundă cât mai adânc în conştiinţa publică voi povesti într-un articol viitor. Sunt interese comerciale uriaşe în spate.

3 comentarii la “elevul in mediul virtual

  1. gabi a comentat:

    corect, in mediul virtual tot ce tine de asimilare este pur “intreaba google”, dar mai personal. introducerea manualelor/caietelor electronice in scoala doar va ajuta copilul sa-si continue nestingherit jocurile stupide (foarte realistice) incepute acasa in timpul liber. senzatia “ca esti mai destept” este doar din perspectiva reala ca ai multe informatii intr-un loc si oricand exista butonul de Search! .

    Daca se va definitiva acest model “inedit” de invatare, probabil ca vor aparea in scurt timp mult mai multe scoli private unde se va face carte… (evident, cu putina influenta pentru licenta)

    Iti place comentariul? Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  2. Ovidiu a comentat:

    Mi-am adus aminte de acest articol cand am vazut materialul asta:
    http://www.wimp.com/futurelearning/

    Sunt niste idei ale unora care mi se pare ca se preteaza in acest subiect.

    De asemenea, mi-am adus aminte de o luare de cuvant la TED, mai veche, dar pe acelasi subiect al educatiei:

    http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

    Las aici ideile altora pentru ca mi se pare ca exprima mai bine decat as putea eu, dar la care subscriu:

    niste lucruri se vor schimba in modul in care vom face educatie in viitor, nu putem ignora asta. Unii au inceput deja.

    Iti place comentariul? Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Ai o altă opinie? O poți scrie aici!