când şi cum avionul falimentează trenul

Duminică, 27 Martie 2016 | 0 Comentarii

Subiectul este relativ cunoscut, dezastrul în care se află transportul pe calea ferată din România putând fi lesne observat dacă alegeţi să călătoriţi pe orice rută. Starea vagoanelor, gărilor, viteza mică de deplasare a trenului, mizeria şi mirosurile omniprezente fiind evidente. Partea şi mai proastă a situaţiei, sau bună – depinde din ce unghi priveşti, este că pe o piaţă concurenţială mizeria pierde întotdeauna. De exemplu, preţul unei călătorii de la Iaşi la Bucureşti, cu trenul, este de 94,5 lei la clasa a 2-a, şi de 146 de lei la clasa 1-a. Sigur, trenul este un mijloc de transport extrem de sigur, şansa de a muri în accident de tren este extrem de redusă.

pret-bilet-tren-iasi-bucuresti-clasa-1

pret-bilet-tren-iasi-bucuresti-clasa-2

Problema nu este însă preţul, ci durata exagerată a călătoriei – în jur de 7 ore. Mai precis, viteza medie de deplasare a trenului este de 58 de kilometri pe oră, viteză care este valabilă la nivel naţional, pentru marea majoritate a rutelor.

durata-calatorie-tren-iasi-bucuresti

Pentru comparaţie, să vedem cât costă să ne deplasăm de la Iaşi la Bucureşti cu avionul. Tarom şi Blue Air au curse regulate pe această rută. Să vedem ce preţuri au cei de la Blue Air:

pret-bilet-avion-blueair-iasi-bucureti-iasi

Făcând un calcul, pentru o călătorie dus-întors între Iaşi şi capitală, cu avionul, rezultă un total de 186,98 RON. Sigur, tarifele pentru călătoria cu avionul sunt variabile, pentru anumite zile preţul unui drum dus întors ajunge la peste 500 de RON.

Fiind o persoană care merge cu afaceri, în interes de serviciu, sau chiar pentru o excursie la Bucureşti, ce preferi: o călătorie de 7 ore dus şi 7 ore întors, pe care să plăteşti 189 RON la clasa a 2-a sau 292 RON la clasa 1-a, sau o călătorie de 1 oră dus şi încă 1 oră întors, la un preţ de 187 RON?

Răspunsul este evident pentru toată lumea.

Mai mult, dacă te deplasezi pe aceeaşi rută cu autoturismul personal, te costă 2 x 3,87 x 7,5 x 5 = 290,25 RON – atât se decontează legal pentru o delegaţie.

distanta-iasi-bucuresti

Pentru comparaţie, să vedem cum se întâmplă lucrurile într-o ţară mai civilizată, Germania. Luăm un traseu comparabil, între Frankfurt şi Munchen, distanţa pe şosea fiind de 394 km. Cu trenul, durata călătoriei de undeva pe la 3 ore şi 20 de minute (jumătate decât la noi), la un preţ adaptat puterii de cumpărare locale, cele mai ieftine variante fiind mai ieftine decât la noi (39EUR e mai puţin decât un bilet de clasa 1-a la noi):

durata-calatorie-tren-frankfurt-munchen

cu autoturismul fiind cam la fel.

distanta-frankfurt-munchen

Revenind, calea ferată din România este într-un rahat evident, fără investiţii seriose în infrastructură falimentul este foarte aproape. Trăim totuşi în ţara în care televiziunea naţională este în insolvenţă. Totul e o chestiune de timp, nu de dacă.

Ai o altă opinie? O poți scrie aici!